Dag 15; woensdag 18 september Safari in Addo -en Scotcha park
19 september 2024 - Kirkwood, Zuid-Afrika
Gisteren zijn we vanuit Graaff-Reinet vertrokken en reden we hier een citrus gebied in. Hier worden veel citrusvruchten voor de export gekweekt; we zien enorme velden vol met citroen- en sinasappelbomen. ze hebben hier duidelijk de ruimte.
In Addo komen we aan in een eenvoudig guesthouse. Dat was dus even schakelen. De kamer die we toebedeeld kregen was ruim met een zitje bij een haardombouw, een bed, een "keukentje" en een badkamer met douche. De meubels waren van grootmoeders tijd en daar deed het ook aan denken; alsof de grootmoeder uit Roodkapje er zo uit weggelopen was. Voor een kleine impressie zie de foto's hieronder; zoals gezegd even schakelen.
Het goede nieuws was dat er een fles Zuid-Afrikaanse sparkling wine voor ons klaar stond die afkomstig bleek van Esther nog voor Ron's verjaardag. Wat super lief Esther; dank je wel! We gaan ervan genieten op een volgende locatie in ons volgende verblijf in Plettenberg met zicht op zee. Als we hem nu openmaken verslapen we ons morgen voor de safari.
Na aankomst even een klein hapje gaan eten in de buurt
Vandaag zijn we de hele dag onder de pannen op safari. Dit wordt onze laatste safari op onze reis en dus haalden we nog een keer alles uit de kast en hadden we een hele dag geboekt. Om 08.15 uur werden we opgehaald en ' avonds rond 22.00 uur werden we weer afgezet bij ons guesthouse.
Precies 1 jaar geleden zag onze dag er overigens heel anders uit. Toen waren we op deze dag bij de bruiloft van Chris en Gonda in Forte dei Marmi en heb ik als BABS hun huwelijksceremonie mogen leiden. Wat een mooie dag(en) was dat; daar kijken we ook met veel plezier aan terug. Zij vieren dat vandaag in Forte zonder ons...wij zitten vandaag in een safari-jeep. Gefeliciteerd daar in Italië; maak er een mooie dag van!
We werden vanochtend dus opgehaald door de goedlachse Thomas en er gingen in de ochtend nog 2 gasten mee. Zij zouden vanaf de lunch weer teruggaan en dus hadden we wederom een (nagenoeg) privé safari. En dat is een luxe hier want we zien menig karretje aardig vol zitten. Doordat je maar met z'n 2-en bent kun je samen met je gids bepalen waar je langer wil blijven staan en is er veel interactie en uitleg mogelijk. Het is bovendien enorm leerzaam want zo'n gids weet gewoon heel erg veel en ziet heel erg veel op grote afstand. Zij signaleren afwijkingen en bewegingen in de bergen en bossages die ver voor ze uit liggen en weten daar ook nog eens snel te komen zodat je de dieren van dichtbij kunt bekijken in hun natuurlijke habitat. De gidsen communiceren onderling ook en geven elkaar tips waar wat te zien is.
De ochtend met gids Thomas naar Addo Elephant Park
We spotten deze zadeljakhals; lijkt op een hond met een vosachtig gezicht. Hij eet vooral kleine dieren als vogels, hagedissen en restanten van prooien

We zagen ook een secretary bird. We hebben deze foto's van internet hebben gehaald want we kregen hem niet goed voor de lens.
En we zagen veel olifanten in verschillende groepen en op diverse plaatsen. Bijzonder hoe dichtbij je kunt komen. Wist je dat ze water op 15 meter diepte kunnen ruiken? Enkele foto's;

Tussendoor even de benen strekken op een uitkijkpunt en loeren of we iets kunnen ontdekken in de grootsheid van het gebied
panoramafoto
Onze lunch hadden we buiten het park omdat we de andere 2 gasten af moesten zetten. Daarna wisselde we van gids en gingen we verder met Ronnie. Ronnie is een oud-rugbyspeler; een forse knaap van zo'n 150 kilo schoon aan de haak die net achter het stuur van zijn safariwagen past en er vrolijk op los praat. Onze vorige gids Thomas is bij hem als zzp-er regelmatig aan het werk. Thomas is wel al bevoegd om in het Addo park te rijden maar het Scotcha park waar we vanmiddag ingaan is van een andere orde. Dit park bestaat alleen maar uit off-road terrein en daar moet je voor getraind zijn. Ronnie is dat duidelijk want hij is super behendig met het laveren van zijn jeep. Of eigenlijk is het geen jeep maar van een- ons onbekend- Indiaas merk; Mahindra.
Daar wordt hij dan ook mee " gepest" door de andere 6 gidsen die vanmiddag in dit gebied zijn. Maar Ronnie vindt alle dieren en dus ook de leeuwen en dan heeft hij schik en kan hij ze van repliek dienen; " deze wagen heeft curry onder de motorkap en daar komen ze op af" zo grinnikt Ronnie dan. Het is duidelijk dat deze gidsen elkaar vaak treffen en het samen goed kunnen vinden. Ze informeren elkaar ook als er dieren gespot zijn en dat stelt de andere gidsen in de gelegenheid om daar ook zo snel mogelijk naar toe te komen om hun gasten die beleving te bieden. Het gaat er gezellig aan toe. Het is ook meer een echt safari gevoel zo off road en met een klein aantal gidsen maar in het gebied. In Scotcha park hebben we nog veel meer dieren gezien dan in Addo park. Nu is dat geen garantie want het laat zich niet " opdienen". Een aantal dieren zie je in alle parken zoals verschillende antiloop soorten en zebra's, maar hier vinden we dus ook nog wat andere soorten.
Leopard turtle (toch nog een leopard gezien)
Of we weten wat een turtel braai is vraagt Ronnie. dat blijkt een braai waar meer gedronken wordt dan gegeten (het schild heeft volgens hen de vorm van een bierdop?!).

we zagen neushoorns en nog wel een aantal bij elkaar; dat is vrij uniek zo horen we. Wij waren erbij!
zebra's en 2 jonge giraffen. Het hart van een giraf is 12 kg. en moet veel druk ontwikkelen om het bloed naar de hersenen te krijgen.
en soms red een giraf het ook niet
En toen zagen we 2 leeuwinnen bovenop een heuvel en aan het eind van een pad naar boven. 1 " klein" probleem; er stond een forse olifant in de weg.
als je goed kijkt zie je bovenop de heuvel 2 leeuwinnen
na even gewacht te hebben werd het ons duidelijk dat Jumbo niet van plan was om binnenkort te vertrekken en dus moesten we omrijden. En dan zie je nog maar weer eens de toegevoegde waarde van zo'n gids; hij kent precies de weg en elke kuil en weet er met de nodige snelheid en behendigheid aan de andere kant te komen. En dus hadden we volop zicht met 2 leeuwinnen waarvan we er 1 op de foto kregen, de ander was op jacht.
Ronnie toerde vervolgens naar een andere plek waar hij eerder de leeuwen had gespot en daar lagen de jonkies bij elkaar, vergezeld door pa en allemaal in rust. de moeders waren dus aan het jagen en pa paste op; heel geëmancipeerd.
De andere gidsen werden door Ronnie geïnformeerd over de locatie. De komst van die auto's doet die leeuwen helemaal niets; ze kijken nieuwsgierig rond maar we zijn geen gevaar- zo is ze geleerd. Het zijn prachtige beesten om te zien en we maken de nodige foto's. Later op de middag gaan we nog even terug zo geeft Ronnie aan. Dan zijn ze wat meer actief. een mooi vooruitzicht.
We rijden vervolgens op een groep waterbuffels. "Dat zijn linke jongens" zo licht Ronnie toe en hij blijft ook duidelijk ook meer afstand dan bij de leeuwen of alle andere dieren. Andere dieren geven signalen af waaruit je kunt opmaken dat je op moet letten maar dat doen deze buffels niet. Er staat 1 flinke buffel tussen de kudde en het is de truc om die vooral niet geïrriteerd te maken. We kunnen er niet langs zonder risico en dus laveert Ronnie de auto net zo makkelijk weer een andere kant op. Die safariauto's hebben we flink wat te lijden zeg.
We gaan even wat drinken op de plek waar we ook ons diner zullen hebben. Dat is midden in het park. Vlak voor die plek is een waterplas en daar liggen 2 flinke krokodillen te liggen. Die eten maar 8 kilo vlees per 2 weken en er ligt een half aangevreten antiloop in het water. Die bewaren ze op die manier en zo af en toe nemen ze er dus iets van te eten. Verder doen ze eigenlijk helemaal niets; alleen maar liggen.
krokodil vlakbij het kamp waar we gaan dineren
Hierna gaan we terug naar de leeuwen. De leeuwinnen zijn ook weer terug en de hele familie is nu bij elkaar. De cups zijn aan het spelen en klauteren in een boomstam. Papa-leeuw en de leeuwinnen liggen verderop te rusten. het is geweldig leuk om te zien hoe de 4 cups met elkaar spelen; we kunnen nu ook goed zien hoe groot hun poten nu al zijn. We maken foto's en enkele filmpjes. ze zijn nieuwsgierig en kijken regelmatig onze kant op maar het maakt ze niets uit dat we naar ze kijken.
Als we daar weer weg willen rijden blijkt er een boom over het pad gevallen te zijn. Ronnie geeft het door en we wachten even tot er andere gidsen verschijnen. Gezamenlijk leggen ze een lier aan en de boom wordt vakkundig van het pad gehaald. Op zo'n off road safari wordt je aardig heen en weer geslingerd maar gelukkig zijn er veel mogelijkheden om je goed vast te zetten. het begint zo aan het eind van de middag af te koelen en Ronnie voorziet ons van dekens. We zien nog nijlpaarden in een waterplas maar die komen er pas uit als het donker wordt. Na nog wat mooie sightings te hebben gaan we richting Lodge alwaar we gaan eten. Als we daar aankomen liggen de krokodillen nog precies hetzelfde als daarvoor. Of ze nog leven willen we liever niet testen...laat maar mooi liggen. Samen met de neushoorn zijn zij de dieren die nog het meest gelijkenis hebben met die uit de prehistorie.
De lodge is inmiddels voorzien van verschillende vuurtjes en we halen wat te drinken aan de bar. We gaan in een kring zitten rondom het vuur en raken aan de praat met...hoe kan het ook anders... een jong stel uit Nederland. We herkennen een Brabants accent en dat hebben we goed; ze komen uit Heesch. Ze vertellen over hun ervaringen en wij delen de onze. Ook zijn zijn helemaal blij met deze safari en hebben, net als wij, veel dieren gezien.
Het eten wordt door de aanwezige gidsen opgeschept. Ook daar zie je dat de sfeer onderling goed is. Heb je aan 1 bord niet genoeg? Dan kun je zelf zo vaak terug als je wil. Het eten is heerlijk en we sluiten af met een toetje. Die moeten de gidsen voor hun tafel zelf opdienen. Ronnie heeft mazzel en is met 2 gasten zo klaar. We sluiten samen met onze gids af aan tafel en praten over zijn gezin ( vader van een tweeling van 2 jaar oud), zijn werk en hij vertelt dat zijn vader en grootvader beiden bij de politie hebben gewerkt. Ook golf komt nog aan bod; Ronnie golft ook en we delen waar we overmorgen gaan spelen. Daar heeft hij ook gespeeld en dat is een prachtige baan volgens Ronnie. En dan is het tijd om terug te gaan naar ons verblijf. Het is een kort stukje rijden maar het is goed afgekoeld; de dekentjes komen nu goed van pas. We zijn inmiddels zelf de kleur van het park geworden en springen onder een heerlijk warme douche. De henna spoelt uit mijn haar als ik het tot 2 keer toe was. Na die heerlijke douche springen we moe maar voldaan in ons bedje. Het was een geweldige dag en een perfecte afsluiting van onze safari's. Hierna komen er weer hele andere belevenissen op ons pad.
Morgen rijden we naar Plettenberg.
Foto’s
4 Reacties
-
Rick, Suus & Jilles:19 september 2024Wow, wat hebben jullie veel verschillende dieren gezien vandaag.
-
Willy:20 september 2024en er waren er nog veel meer
-
Janny:20 september 2024Wat een geweldige dag hebben jullie gehad.Dierentuin is er niets bij.
-
Willy:20 september 2024Het was zeker geweldig. en dan hebben we nog lang niet alles ge-upload





















