Onze heenreis
3 september 2024 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland
Om 03.45 uur gaat de wekker in huize Sluiskamp. Tijd om op te staan en onze reis aan te vangen. Na een verkwikkende douche zijn we beiden wel wakker. Onze koffer staat gepakt, evenals Ron’s duffer bag, 1 trolleykoffertje en beiden een rugzak en ik nog een handtas. Had makkelijk in 2 koffers gekund maar we weten niet zeker of de huurauto die we krijgen een grote kofferbak zal hebben en we willen de bagage wel altijd uit het zicht hebben. 2 koffers passen misschien niet in een kofferbak. Dus vandaar onze bagage maar in meerdere tassen verdeeld. Even nog wat laatste dingen in de koffer toevoegen en om 04.30 staat Hein aan het raam te kloppen; tijd om te gaan.
In Hein's auto onderweg naar Düsseldorf. Onderweg ergens in Duistland worden we nog geflitst; kennelijk heeft Hein haast om ons zo snel mogelijk het land uit te zetten; ha ha; een boete hebben we dus in het vooruitzicht. Dat mag de stemming echter niet bederven. Op de kiss en flight nemen we afscheid en gaan Ron en ik door naar de incheck. Hein gaat snel terug naar Janny die nog herstellende is van een hersenschudding na een ongevallige val afgelopen weekend. Bij de incheckbalie is het lekker rustig en we zijn snel aan de beurt. De koffer (23,5 kilo) en de trolley (?) checken we in. Het is rustig op het vliegveld en we drinken een kopje thee en koffie bij Starbucks om de tijd te overbruggen.
En dan is het tijd om aan boord te gaan en vliegen we van Dusseldorf naar Amsterdam alwaar we 1,5 uur de tijd hebben voordat we weer aan boord moeten. Die tijd vliegt om en voordat we het in de gaten hebben zitten we geïnstalleerd en wel op onze vlucht naar Zuid-Afrika. De zitruimte is ruim en we hebben rustige mensen naast ons. De vlucht duurt zo’n 11 uur en met het kijken van wat films gaat het eigenlijk best snel. Tijdens het strekken van de beentjes spot ik nog een bekendheid; Mirjam die in Hoedspruit haar lodge heeft en in Zuid-Afrika woont en meedoet in het programma Bed & Breakfast vol liefde. De serie is in Nederland in volle gang en de uitkomst van de liefdesavonturen van de deelnemers zijn nog niet bekend. Mirjam komt van het toilet en loopt langs mij af en ik kijk toch even waar ze gaat zitten. Geen man die ik herken uit het programma naast haar. Mocht dat wel het geval zijn dan pleegt ze contractbreuk dus als er al een liefde uit het programma met haar mee reist dan zal die uit haar buurt moeten blijven. Hoe dat dus afloopt zullen we uit het programma moeten halen; hier verraadt ze zich in ieder geval niet. 
De vlucht verloopt prima al hebben we de laatste 1,5 uur beiden wel een beetje last van een houten kont en draaien we regelmatig even van de linker naar de rechterbil en lopen wat rond. De landing op JBN (Johannesburg) verloopt soepel en we kunnen snel van boord. Ook het ophalen van de koffers verloopt soepel en vervolgens geven we een appje aan de chauffeur die ons op komt halen.
We stellen ons op bij de plek die een gestuurde foto ons laat zien en moeten een minuutje of 10 wachten op onze allervriendelijkste chauffeur gestuurd door ons 1e hotel; O-eight boutique hotel uit Johannesburg. Hij geeft ons wat tips voor als we zelf gaan rijden; zoals niet stoppen voor een rood licht als het donker is; gewoon zachtjes oprijden; goed observeren en dan doorrijden. Het is te gevaarlijk om te stoppen dus tolereert de politie dit gedrag. We komen aan bij ons hotel en de receptionist/conciërge blijkt een klein mannetje die onze 23,5 kilo wegende koffer op zijn hoofd zet en 4 trappen naar boven draagt; de lift wordt morgen gerepareerd. Je voelt je toch wat bezwaard dat zo’n klein mannetje dat voor ons doet.
De kamer blijkt een luxe en zeer ruime kamer met hoge plafonds, een groot en hoog bed, een enorme kast en een luxe badkamer met bad en een 2 persoons douche. Het ziet er geweldig uit en dat voor weinig. Ik stuur even een appje dat we goed aangekomen zijn; altijd fijn voor de thuisblijvers om dat even te weten. Het is inmiddels rond 23.00 uur; we nemen een lekkere douche, zoeken wat in onze tassen en koffers naar wat we nodig hebben en duiken lekker ons crispy bedje in. We slapen beiden snel en maken een goede nacht.

