Dag 6 maandag 9 september van Swaziland naar Kwazulu Natal

9 september 2024 - Hluluwe, Zuid-Afrika

De nacht zit erop; de elektrische deken hebben we niet aangehad, de ventilator hebben we op enig moment uitgezet i.v.m. de herrie die het maakte en de zorgen over de bedrading. De lampjes op het nachtkastjes deden het niet, het bankje kon door naar de stort, de douche gaf een pisstraaltje en het plafond in de badkamer leek net zo laag te hangen als bij ons in de eethoek onlangs. (thuis gelukkig weer hersteld). Ron werd vannacht geteisterd door een mug die moeilijk te vinden was in deze volgepropte tierelantijn kamer. Rond 06.00 uur vond Ron het wel genoeg en tijd worden om te vertrekken. Tot zover het motto; het hoort ook bij de beleving van alles; ha ha. 
Ik maakte nog snel wat foto’s van deze legendarisch mooi ingerichte ruimte want je weet maar nooit wie er om dit interieuradvies zit te wachten en daarna gingen we weer op pad.

slaapkamer in Swazilandde rest van de slaapkamer in swaziland

1 probleempje; we hadden geen bereik meer en ook de gedownloade routemap bleek niet bereikbaar. Dan maar in stapjes en eerst weer even richting snelweg zien te komen. Dat ging wonderbaarlijk goed en daar gokten we welke richting we op moesten. Ons kompas gaf Oost-Zuid aan dus in 1e instantie zaten we wel oké. Bij het eerste tankstation dat we tegenkwamen zijn we even gestopt en met behulp van hun wifi lukte het ons om de map weer te downloaden en bleken we de goede richting op gereden te zijn. En dus kachelden we weer door. Conclusie is dat Swaziland echt voor doorreis is om wat kilometers af te snijden en dat is ook precies waar we het voor bezochten. Na wat ezels, koeien, geitjes en wederom vele wandelaars op en naast de snelweg bleek het eigenlijk 1 rechte weg.

net voor der rij kunnen stempelen bij de grensgrensovergang swaziland

Nadat we wederom bij de grens wat stempels gehaald hadden en door konden rijden kwamen we zo’n 4 uur later aan bij onze bestemming voor de komende 3 nachten; Falaza game resort & spa. Na aanbellen bij de maingate werden we binnengelaten en reden we een onverhard pad op met aan beide zijden een prachtig aangelegde tuin met o.a. papegaaienbloemen. Bij de frontdesk stond een vriendelijke medewerker ons al op te wachten, wees ons onze parkeerplaats en verwelkomde ons met een schaaltje met warme handdoekjes en een big smile. Na zo’n rit is dat een fijn ontvangst. Een glimlach kost niets maar kan toch zoveel doen. Hij voorzag ons binnen van een welkomstdrankje en liet 2 dames onze koffer en tassen naar onze tent brengen. Met gemak zetten ze de koffer op hun hoofd en gezellig keuvelend zagen we ze de spullen richting tenten brengen. In de tuin spotten we een nijlpaard;

dames brengen onze koffers naar de tentnijlpaard in tuin van falaza resort

Wij kregen vervolgens eerst een rondleiding over het terrein; de receptie, de ontspanlounge waar er ook wifi is, de wellness, het restaurant binnen en het restaurantgedeelte bij mooi weer buiten. Helaas waait het vandaag flink en is het zo’n 18 graden dus vandaag wordt het binnen eten. En natuurlijk onze tent; er zijn er 15. Het is echter stil op het terrein en de gids vertelt ons dat er nu een groep op gamedrive is die morgen weer zal vertrekken. 
Het is een prachtig terrein met een dito tuin. Terwijl de gids ons naar onze tent begeleid vertelt hij ons dat we vannacht wel geluiden van dieren kunnen waarnemen. Dat zijn dan ongevaarlijke dieren dus geen zorgen. Er zijn ook geen spinnen en slangen want het is hier nog te koud voor ze. Nou dat is dan mooi meegenomen toch? Je komt natuurlijk wel naar Zuid-Afrika om the big 5 te zien maar spinnen en slangen hebben we liever in kleiner formaat.. of eigenlijk helemaal niet. Aangekomen bij tent nummer 11 zien we dat het op een verhoging gebouwd is met een houten dek als terras. Er zit gewoon een deur in (geen tentdeur met rits). We lopen binnen in een ruime slaapkamer met een hangkast en een kaptafel. De ruimte daarachter vinden we een toilet en een wasbak en een douche. De douche heeft zowel een inloop als uitloopdeur naar de achterzijde. Buiten is er dan nog een douche en een buitenbad met een dakje erboven. Bij mooi weer zit je hier natuurlijk ook geweldig en een buitendouche heeft echt wel iets. Waarschijnlijk zal het te fris zijn om het buitendeel te gebruiken maar het kan wel. Wie weet hebben we nog ergens een stoer Wim Hoffs momentje. het filmpje hiervan laad hij nu nog niet in dus die houden jullie tegoed. 

We gaan eerst even lunchen want ‘t ontbijt hebben we vanochtend overgeslagen. We krijgen schitterend verzorgde bordjes voor onze neus en smikkelen er heerlijk van. We kijken ondertussen de foldertjes even door met wat er allemaal verder nog te doen is. We gaan na de lunch eerst even ontspannen in de lounge waar we internetverbinding hebben en leggen even het een en ander vast. De temperatuur is hier een stuk lager dan waar we vandaan kwamen; althans vandaag; dus even lekker een dekentje erbij.

lounge in Fazala lodge

De internet verbinding is niet heel snel maar dat is goed voor de ontspanning. Even wat lezen, relaxen en onze reisblog bijwerken. Ook Chris en Gonda en Britt even toe voegen als volgers aan de blog zodat ze mee kunnen gaan lezen en natuurlijk proberen of we Janny kunnen bellen om haar te feliciteren met haar 75e verjaardag. en dat lukt! Fijn te horen dat het met je hoofd goed gaat Janny en verstandig dat je even rustig aan doet. Die reis naar Sicilië moesten jullie helaas cancelen maar er zit nog een reis in het verschiet. Tegen die tijd ben je vast weer opgeknapt.

Inmidddels is het 16.00 uur geworden en gaan we onderweg naar de spa voor een ontspannende massage van 90 minuten. Die hebben we wel verdiend na al die kilometers. Helaas trof Ron iemand waar hij wat minder tevreden mee was. Als Theo zijn massagecursus erop heeft zitten kan hij hier vast wel aan de gang. 
Onze ontbijtjes en diners zijn inclusief bij deze locatie en de middaglunch en het avondeten zijn heerlijk. Hier staat een goede kok in de keuken dus dat compenseert de minder talentvolle masseuse van Ron. En uiteindelijk gaat de liefde toch door de maag nietwaar? 
Morgen hebben we een hele dag een game drive en de gids komt kwam vanmiddag nog even met ons kennis maken en vraagt op welk tijdstip we morgen willen beginnen. We spreken om 05.15 uur af (!!! noteren jullie het daar thuis ook even…) bij de receptie. We spreken nog wat door over het ontbijt, de lunch, wat mee te nemen en wat hij voor ons regelt. Rond 21.00 uur gaat alles hier zo’n beetje sluiten en wij togen ook naar onze tent. Bij binnenkomst bleek het al lekker warm; men had een stand kacheltje al voor ons aangezet; dat was een aangename verrassing. We leggen alvast alles klaar voor morgenvroeg en het motto is “ laagjes”. Dit omdat het zo vroeg natuurlijk nog fris/koud zal zijn en het ‘s middags ook wel weer warm kan worden. Dus we selecteren dikke sokken, een ondershirt met lange mouwen, een sweatshirt, een bodywarmer en een jas en daarnaast pakken we sjaals in voor het geval het nodig is. De gids zorgt voor warme dekens. We zijn er in ieder geval klaar voor. ..denken we. 
Het waait flink vanavond dus laten we hopen dat we morgenvroeg niet in een cabrio tent wakker worden. Het heeft wel iets knus zo in zo’n tent, lekker warm tegen elkaar aan wetende dat er wilde dieren in de omgeving zijn. Gelukkig staat er een hek om het geheel hier en daar stappen ze dus kennelijk niet overheen. Nou daar vertrouwen we dan maar op, het gaat hier tenslotte al jaren goed.

ps; als we dit posten zijn we alweer terug van de game drive maar dat verslag volg morgen

Foto’s